הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

זה לא מי, זה מה – הצעות לדיון חינוכי מהותי בנושאי זכויות אדם לקראת הבחירות הקרובות

פורסם בתאריך 19 בפברואר 2015

אנחנו נמצאים כרגע בעיצומה של תקופת בחירות, ומי כמוכם/ן המורים המורות, יודעים/ות, עד כמה היא משפיעה ומחלחלת גם לתוך הכיתות ובית הספר. האגודה לזכויות האזרח כגוף א- מפלגתי, יצאה בקמפיין תחת הכותרת: "זה לא מי- זה מה. בוחרים סדר יום לבחירות הקרובות". הקמפיין קורא למפלגות ליצוק תוכן ומהות לסיסמאות הגדולות ולדבר אלינו בגובה העיניים- לדבר זכויות אדם. הדרישה לתוכן בנושאי זכויות אדם יוצאת מנקודת הנחה כי שיקולי זכויות אדם, צריכים להיות מעמודי התווך ומעקרונות היסוד של כל אג'נדה פוליטית, ולכן גם בראש מעייניהם  של נבחרי הציבור ובוחריהם/ן.

מה יש בקמפיין ?

כתבנו ניירות עמדה בנוגע לסוגיות מרכזיות של זכויות אדם,  ושלחנו אותם לוועדות הכנסת, לחכי"ם ומועמדים מטעם המפלגות. בנוסף שלחנו שאלון למפלגות לבירור עמדותיהן בנוגע לאותן סוגיות  וביקשנו שיענו על השאלות ויתארו את דרך ההתמודדות שלהן עם הנושאים השונים בכנסת הבאה. יחד עם ארגונים שותפים, הוצאנו לפועל כנס בנושא חינוך לחיים משותפים.

כל זה במטרה אחת- לשים על סדר היום את זכויות האדם כאג'נדה מרכזית, להזכיר למועמדים השונים שעקרון זכויות האדם הינו עקרון יסוד בדמוקרטיה, לוודא עם אלו המבקשים להנהיג, כי עליהם  לצקת תוכן של זכויות אדם ולא רק סיסמאות, להראות כוונות אמיתיות לפעולות שיקדמו שוויון זכויות וקיום בכבוד לכל בני האדם בישראל. ולכן בנינו את סקר הבחירות הגדול ואנו מזמינים אתכם לקחת חלק בסקר ולהשפיע על שלושת הנושאים שייבחרו ונדרוש מהפוליטיקאים לטפל בהם.

פרט לשאלון ולניירות העמדה השונים, תמצאו גם קישורים למערכי פעילות שכתבנו בעבר בנושאי זכויות אדם רלוונטיים:

הזכות לבריאות: בוחרים צדק חברתי בבריאות: לקריאת נייר העמדה בנושא הזכות לבריאות לחצו כאן, לקריאת מערך פעילות בנושא הזכות לבריאות לחצו כאן או כאן.

הזכות לדיור: קביעת מדיניות דיור חברתית: לקריאת נייר העמדה בנושא מדיניות דיור חברתית לחצו כאן, לקריאת מערך פעילות בנושא הזכות הדיור לחצו כאן או כאן או כאן.

 

הזכות לקיום בכבוד של אנשים שחיים בעוני: שירותים חיוניים, שירותי רווחה וטיפול במובטלים: לקריאת נייר העמדה בנושא לחצו כאן. למערך פעילות בנושא עוני וקיום בכבוד, לחצו כאן, או כאן.

הצעת חוק יסוד: זכויות חברתיות: לקריאת נייר העמדה בנושא לחצו כאן.

קידום והגנה על זכויות עובדים: לקריאת נייר העמדה בנושא לחצו כאן, לקריאת מערך פעילות בנושא לחצו כאן.

עובדי קבלן והעסקה ישירה: לקריאת נייר העמדה בנושא לחצו כאן.

המלצות לפתרון מצוקת תושבי השכונות ומבקשי מקלט: לקריאת נייר העמדה בנושא לחצו כאן, לקריאת מערך פעילות בנושא- לחצו כאן.

יישום דוח חיים משותפים במערכת החינוך: לקריאת נייר העמדה בנושא לחצו כאן, לקריאת מערך פעילות בנושא לחצו כאן. בנוסף, התקיים פאנל מועמדים לכנסת בנושא חינוך לחיים משותפים, בארגון פורום הארגונים לחיים משותפים, בו חברה גם האגודה לזכויות האזרח.  

איזה סוג של פעולה חינוכית ניתן לקיים בעזרת חומרים אלה ?

  • מטלת הביצוע באזרחות – ניירות העמדה עשויים לשמש כחומר רקע למערכי פעילות, כסיפור מסגרת, כחומר עזר לגזירת בעיות והגדרת הבעיה האזרחית. את מערכי הפעילות ניתן ללמד במסגרת הצגת סוגיית זכויות האדם שעל הפרק, והדילמות המרכזיות הנובעות ממנה. כמו כן- במסגרת הדיון והבחירה ברעיונות לפעולה אזרחית- ניתן ללמוד ולהתרשם מהשאלון ששלחנו למפלגות, כמו גם מהתשובות שקיבלנו מחלק מהמפלגות.
  • ניירות העמדה השונים עשויים לשמש כחומר רקע מעודכן לשיעורים בנושאים רבים מתוך חומר הלימוד באזרחות המתאימים לחט"ב ותיכון
  • מומלץ לקיים שיעורים בנושאים שעל סדר היום לקראת הבחירות גם בשיעורי חינוך. ניירות העמדה, השאלון, ומערכי הפעילות הנ"ל מתאימים כאן, במיוחד לגילאי חט"ב- תיכון.
  • ניתן להשתמש בחומרים השונים גם במסגרת עבודת הריכוז החברתי- לדוגמא: הנכחת הנושאים השונים שעל סדר היום לקראת הבחירות במסדרונות בית הספר דרך תליית כרזות (להזמנות צרו קשר!), שימוש בקמפיין שלנו ובחומרים מתוכו בפורומים של תלמידים פעילים כגון מועצת התלמידים.

לסיכום- אנו רואים חשיבות גדולה בדיון מהותי בתכני זכויות אדם  ולא רק בסיסמאות וניתוח הקמפיינים השונים . באווירה הציבורית הנוכחית, הדיון מתרכז בתדמיות ובהבטחות, השיח הפוליטי מצטמצם לדיון בסקרים המתפרסמים משבוע לשבוע. בניגוד לכך, דרך קיום דיונים חינוכיים מורכבים ומהותיים, התלמדים/ות ילמדו כי כבוחרי המחר עליהם לדרוש תשובות אמיתיות לסוגיות אמיתיות. כמו כן- על ידי למידת הנושאים השונים וחשיפה לפעילות האזרחית שנעשית על ידי ארגונים ואזרחים, התלמידים עשויים להפנים את המסר כי בדמוקרטיה מהותית, הם/ן מהווים/ות חלק פעיל מהמשחק הפוליטי, וככאלו- זכותם לדרוש את כיבודן של זכויות האדם !

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:, , , , , , , , ,

קטגוריות: לא משויכים,מערכי פעילות,ניירות עמדה,שעת אקטואליה

אפשרות התגובות חסומה.