הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

יום המהגר הבינלאומי

פורסם בתאריך 19 בדצמבר 2019

© Husni Labib – Dreamstime.com

אתמול, ב-18/12, צוין ברחבי העולם יום המהגר הבינלאומי. יום זה נועד להגביר את המודעות להגירה, וכן להזכיר את תרומתם/ן של מהגרי ומהגרות העבודה לכלכלה ולחברה במדינות בהן הם/ן שוהים/ות ולקדם פיתוח קשרי תרבות הדדיים. בנוסף, יום זה מהווה גם הזדמנות להעלות למודעות את הבעיות שעמן מתמודדים מהגרים במדינות הקולטות אותם, להזכיר את פגיעותם ואת החובה להגן על זכויותיהם. מהגרי עבודה הם בני אדם שווי זכויות, גם אם אינם אזרחים, והמדינה המארחת אותם מחויבת להגן על זכותם לביטחון, לכבוד ולתנאי חיים והעסקה הוגנים.

הידעת? מספר המהגרים שחיים ועובדים מחוץ לארץ המוצא שלהם בשנת 2019 היה 272 מיליון, המהווים 3.5% מאוכלוסיית העולם. פירושו של דבר, שאדם אחד מכל 30 אנשים בעולם הוא מהגר. 52% מן המהגרים הם גברים, ו-48% נשים. כמעט 14% מתוכם הם ילדים. מספר מהגרי העבודה ברחבי העולם הוא 164 מיליון.

ומה בישראל? על פי הנתונים הרשמיים, כיום חיים ועובדים בישראל למעלה מ-100,000 מהגרי ומהגרות עבודה שעובדים/ות בעיקר בענפי הסיעוד, החקלאות והבניין. רבים מהם עובדים/ות ללא הגנות ובלי פיקוח ואכיפה של מנגנוני המדינה, שאמורים להבטיח כי יקבלו את זכויות האדם והעובד הבסיסיות שלהם/ן, ולפיכך הן מופרות תדיר. כך, למשל, ישנם/ן עובדי/ות סיעוד רבים/ות המוחרגים/ות מחוק שעות עבודה ומנוחה כאשר הם עובדים/ות 24 שעות ביממה ומרוויחים/ות שכר מינימום. במקביל, ישנם עובדי חקלאות שעובדים באופן קבוע מתחת לשכר המינימום הקבוע בחוק, ועובדי בניין שעובדים בתנאים לא בטיחותיים שמסכנים את חייהם. במקרים רבים, נאלצים/ות מהגרים/ות עבודה לעבוד במשך שנה שלמה כדי להחזיר את החוב ששילמו בארצות המוצא שלהם/ן רק בעבור הזכות להגיע לישראל ולעבוד כאן, עוד בטרם יוכלו להרוויח את שכרם/ן מן העבודה.

אחת הסוגיות המורכבות בנושא מהגרי העבודה נוגעת לשאלת מעמדם בארץ, ומעוררת ויכוח ציבורי נוקב באשר לגורלם של מאות ילדים שנולדו בישראל לעובדים/ות זרים/ות (או הובאו אליה בגיל צעיר) והם דוברי עברית, לומדים בגנים ובבתי הספר וחשים קשר עמוק לארץ וחלק מן המרקם החברתי הישראלי. רק לאחרונה נחשפנו בתקשורת למבצע גירוש נוסף של ילדי עובדים זרים שהמדינה לא הסדירה את מעמדם בעשר השנים האחרונות.

לציון יום המהגר הבינלאומי, אנו מזמינות אתכם/ן להעלות לדיון בכיתה שאלות כגון:

  • מדוע למדינת ישראל יש צורך/אינטרס להביא לכאן מהגרי ומהגרות עבודה? (מי יטפל בקשישים ובקשישות שלנו? מי יעבוד בשדות ויקטוף ירקות? מי יבנה את התשתיות ואת הבניינים?)
  • מדוע לעובדים/ות יש צורך/אינטרס לעזוב את מולדתם, את ביתם ואת משפחותיהם כדי לעבוד בארץ אחרת?
  • מי מרוויח ו/או מפסיד ממודל ההעסקה הזה?
  • כיצד אתם/ן רואים/ות את קבוצת האוכלוסיה הזו (אם בכלל)?
  • מהי חובתה של המדינה בהגנה על זכויות העובד של מהגרי/ות העבודה?
  • מהן זכויותיהם/ן של ילדים וילדות שנולדו בישראל למהגרי/ות? מה, לדעתכם/ן, צריך להיות המעמד שלהם במדינה?

לקריאה נוספת:
אתר המוקד לפליטים ומהגרים.
"כל החלומות שלי כאן" באתר שיחה מקומית
על עובדים זרים בישראל באתר המכון הישראלי לדמוקרטיה

 

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: הספרייה החינוכית שלנו,מועדי זכויות אדם,שעת אקטואליה

אפשרות התגובות חסומה.