שנת הלימודים כבר כאן, והחזרה לכיתות מביאה עימה גם את ההכרח להתמודד עם סוגיות חברתיות מהותיות בהן עסק סדר היום הציבורי במהלך חופשת הקיץ. נושא כזה הוא "חוק יסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי" והמאבק המתנהל סביבו. סביר להניח שהתלמידים/ות נחשפו ברמה זו או אחרת לסוגיה, וגם אם לא, ראוי לערוך סביבה דיון וחשיבה.
העלאת הנושא בכיתה:
- אפשרויות לצפייה – אחת מן הכתבות של הטלוויזיה החברתית:
- שאלה – מה שמעתן-ם/ אתן-ם יודעים-ות על חוק הלאום?
- אפשרות לפעילות – להביא כמה מטורי הדעות (מצורפים מטה) ולחלק לתלמידים/ות:
ערבית? לא בבית ספרנו
מה דעתך על חוק הלאום?
אופציה א' – עבודה בקבוצות קטנות. כל קבוצה מקבלת טקסט אחד לקריאה משותפת ותענה על השאלות הבאות:
- מה הן הטענות העולות מן הטקסט לגבי חוק הלאום?
- האם הטענות תומכות בחוק או מתנגדות לו?
- מי הוא/היא הכותב/ת של הטקסט ומה הפתרון שמציע/ה?
- מה דעתכן/ם על הטענות ועל הפתרון המוצע?
אופציה ב' – עבודה עצמית. כל תלמיד/ה ת/יבחר שניים מהטקסטים ות/יענה על השאלות הבאות:
- מה הטענה העולה בכל אחד מן הטקסטים?
- האם הטענות בטקסטים השונים סותרות זו את זו?
- האם הטקסטים מציעים פתרון כלשהו?
- מה דעתך על הפתרונות הללו?
אופציה ג' – קריאה משותפת בכיתה. טקסט על פי בחירת המורה. שאלות לדיון לאחר הקריאה:
- מה הן הטענות העולות נגד חוק הלאום ומה דעתכן-ם עליהן?
- מה הקשיים שיוצר חוק הלאום לקבוצות המיעוט ומה הקשיים שיוצר לקבוצת הרוב?
- באיזה אופן ניתן להתמודד עם הבעיות שיוצר חוק לאום (כגון האפשרות לפגיעה בדמוקרטיה ובשוויון זכויות אזרחי, אפליה גזעית ודתית, וכן הלאה)?
טורים מהזווית של פגיעה בדמוקרטיה ובזכויות אדם:
- סמי מיכאל על חוק הלאום
- פרופ' קרין נהון על חוק הלאום
- פרופ' יוסי דהאן – חוק הלאום בין שקד לעליון
- פרופ' אמל ג'אמל – חוק הלאום ומשטר הפריבילגיות בישראל
טורים מהזווית של זכויות המיעוט הערבי וקבוצות שונות בישראל:
- טל שניידר על חוק הלאום
- מרזוק אלחלבי – הקהילה הדרוזית עוד תפתיע את עצמה
- מרזוק אלחלבי – חוק הלאום אינו אירוע טבע
- מירון רפופורט על עתירת הגופים הערביים נגד חוק הלאום
- שקד שפיר – בין חוק הלאום לחוק הפונדקאות ישראל יצאה מהארון
טורים מהזווית של הקונפליקט הישראלי פלסטיני:
להרחבה על חוק הלאום: