הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

אירועי אוקטובר: על הקשר בין מצוקת הדיור לפרוץ המהומות

פורסם בתאריך 26 בספטמבר 2011
 
השבוע לפני 11 שנה- אירועי אוקטובר: על הקשר שבין מצוקת הדיור לפרוץ המהומות

המחאה החברתית יצרה דינאמיקה של שיח ודיון שנעדרו מהזרם המרכזי של החברה בישראל במשך שנים ארוכות. נושאים רבים הועלו על סדר יומה של המחאה, לחלקם התייחסנו בערכה החינוכית אותה הפצנו עם פתיחת שנת הלימודים.

יחד עם זאת, אחת הביקורות שהושמעו כנגד השיח שמאפיין את המחאה היא העדר ההתייחסות לנושאים שמעוררים מחלוקת. מתוך הרצון לייצר שיח של קונצנזוס על מנת להעצים את קולה של המחאה הציבורית, לעיתים הנושאים ה"קשים" נותרו מאחור. גם אם צורך זה הוא טבעי ומתקבל על הדעת, אנו, כאנשי חינוך, איננו יכולים לשקוט על השמרים. תפקידנו הוא לאתגר את השיח ולעורר דיון גם סביב אותן סוגיות חברתיות שעשויות להיתפס כ"בעייתיות" ו"מפלגות". זאת מהסיבה הפשוטה שסוגיות אלה בהחלט קיימות, נוכחות ומשפיעות על ההוויה של כולנו, בין אם אנו בוחרים לעסוק בהן ובין אם שלא.

קול ביקורתי נוסף שנשמע במחאה קשור להיעדר ההתייחסות לבעיות ספציפיות של הקהילות המוחלשות יותר והתמקדות יתר במצוקת מעמד הביניים. במערכים אלו ישנה ההזדמנות להכיר חלק מהבעיות הבוערות ביותר של אחת הקבוצות המוחלשות ביותר-  החברה הערבית.

צילום: חגי אלעד

לקראת חודש אוקטובר, אנו מבקשים לעורר דיון מחודש סביב אירועי אוקטובר 2000- אותם מאורעות דרמטיים אשר טמנו בחובם השלכות הרות גורל בנוגע לזכויות האדם של הערבים בישראל בפרט, והיוו נקודת מפנה ביחסי יהודים-ערבים במדינת ישראל בכלל.

ועדת החקירה הממלכתית בראשות השופט בדימוס תיאודור אור, שהוקמה בעקבות האירועים, קבעה במסקנותיה כי "האירועים, אופיים החריג ותוצאותיהם החמורות הם תולדה של גורמי עומק, אשר יצרו מצב נפיץ בקרב הציבור הערבי בישראל… המדינה והממשלות לדורותיהן, כשלו בחוסר התמודדות מעמיקה ומקיפה עם הבעיות הקשות שמעמיד קיום מיעוט גדול של ערבים בתוך המדינה היהודית. הטיפול הממשלתי במגזר הערבי התאפיין ברובו בהזנחה ובקיפוח. הממסד לא גילה רגישות מספקת לצרכי המגזר הערבי ולא פעל די על מנת להקצות את משאבי המדינה באופן שוויוני גם למגזר הזה".

דוגמא מובהקת לאי שוויון כזה הוא בתחום הדיור של הציבור הערבי בישראל. כפי שקבעה בזמנו ועדת אור, לא ניתן להפריד בין האפליה כלפי הערבים בישראל בתחומי החיים השונים, ובכללן הפגיעה המתמשכת בזכות לדיור, לבין פריצתן של המהומות.

כחלק מתהליך הלמידה שעוברת החברה בישראל בעקבות חשיפת סוגיות חברתיות מהותיות, אנו מציעים לכם/ן עיון מחודש במערכים שחיברנו במחלקת החינוך אודות מצוקת הדיור במגזר הערבי ומאורעות אוקטובר 2000. הערכה העוסקת במצוקת הדיור כוללת סרטון שהופק במיוחד עבור האגודה, המסכם את בעיות הדיור בחברה הערבית ומאפשר דיון חינוכי סביב סוגיות אלה.

לדידנו, חומרים אלו רלוונטיים בהחלט, ואולי לאור קול המחאה הגובר, אף יותר מתמיד.

לצפייה בערכה החינוכית בנושא "היתר לקורת גג", לחצו כאן.

לצפייה במערך "אירועי אוקטובר בפריזמה של זכויות אדם", לחצו כאן.

 

נשמח לקבל מכם/ן משוב על החומרים. במידה ואתם/ן מעוניינים/ות לקבל חומרים נוספים, אתם/ן מוזמנים/ות לשלוח את הבקשה למייל: yonatan@acri.org.il.

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:, ,

קטגוריות: מערכי פעילות,שעת אקטואליה

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.