הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

ערכה חינוכית ליום הבינלאומי למאבק בגזענות 2013

פורסם בתאריך 27 בפברואר 2013

בשנים האחרונות, מתרבים גילויי הגזענות בחברה בישראל. כמעט לא עובר יום, מבלי שאמצעי התקשורת ידווחו על אירוע גזעני חמור. כמו בכל מקום אחר בעולם, קבוצות מוחלשות בחברה הם הקורבנות העיקריים של תופעה זו. לא במקרה רוב האירועים הגזעניים שהגיעו לתקשורת לאחרונה, מדווחים על גילויי גזענות נגד ערבים, חרדים, מהגרי עבודה,  נשים, אתיופים ועוד. תפיסות עולם גזעניות קיימות גם בתוך קבוצות אלה, דוגמת הגזענות המופנית כלפי שחורים בחברה הערבית,  וגם מופנות נגד קבוצות הרוב ההגמוניות.

גילויי הגזענות צריכים להדאיג את כולנו. אבל מה שצריך להדאיג אותנו יותר מכל  אלה תפיסות העולם הגזעניות,  הגזענות הסמויה והמתוחכמת שקשה לחשוף אותה ולהיאבק בה, ובעיקר הגורמים החברתיים-כלכליים ופוליטיים שגורמים לעליית תפיסות עולם גזעניות בחברה. הרי חשוב לזכור, כי בני אדם לא נולדים גזעניים.

חינוך נגד גזענות, הוא בעצם חינוך לערכי דמוקרטיה, חינוך לרב תרבותיות ולסובלנות, חינוך לזכויות אדם. חינוך נגד גזענות כולל גם תהליך למידה של הגזענות כתופעה חברתית שפוגעת בערכי דמוקרטיה וזכויות אדם, ואת התובנה כי תפקידו של כל אזרח להיאבק בה. תהליך חינוכי משמעותי גורם לאדם להתבונן בעצמו, בסביבתו הקרובה ובמעגלים החברתיים השונים המקיפים אותו. תהליך חינוכי משמעותי מחזק את החוש הביקורתי של התלמיד ומעודד אותו לקחת חלק פעיל במאבק בתפיסות עולם גזעניות.

היום הבינלאומי נגד גזענות, החל כל שנה ב-  21 למרץ, והשנה מצוין במערכת החינוך ב- 10 במרץ, לפני חופשת הפסח,  הוא הזדמנות  משמעותית לשיחה חינוכית סביב נושא הגזענות בחברה בישראל. בציון היום הזה בבתי ספר, יש הזדמנות לאמירה חשובה בגנות הגזענות. ישנה הזדמנות לעשות חשבון נפש ובדק בית, כי הגזענות נמצאת בכל מקום. בציון היום הבינלאומי  בבתי ספר, אנחנו תורמים להעלאת המודעות סביב הצורך בתכנית חינוכית מקיפה ומתמשכת שביכולתה להדוף את התופעה הזו. פעילות משמעותית לציון היום נגד גזענות בבתי הספר עשוייה להניע תהליך חינוכי משמעותי בהוויה הבית ספרית.

במקביל, חינוך נגד  גזענות צריך להיות חלק בלתי נפרד מכל מעשה חינוכי בבית הספר, ולא רק כפעולה חד פעמית. חינוך כזה צריך להשתלב היטב במקצועות הלימוד השונים, בחינוך החברתי ובאקלים הבית ספרי בכלל. אנו מאמינים, שכל מורה יכול וצריך לראות בעצמו מחנך נגד גזענות.

ערכה זו מיועדת בעיקר לרכזי ורכזות החינוך החברתי, מחנכי ומחנכות כיתות ולמדריכים/ות  בחינוך הבלתי פורמאלי. היא ערכה אחת מתוך סדרת ערכות בתחומי דעת שונים אשר ייראו אור בחודשים הקרובים, שמטרתן היא עידוד מורים/ות ממקצועות שונים לקחת חלק בחינוך נגד גזענות.

הערכה כוללת שני חלקים  מרכזיים:

1. החלק הראשון, מיועד לרכזות ורכזי חינוך חברתי והוא כולל רעיונות לחינוך נגד גזענות בתחום החינוך החברתי.

2. החלק השני, מיועד למחנכי/ות כיתות ולמדריכים בחינוך הבלתי פורמאלי והוא כולל הפעלות לשעות חינוך. ניתן למצוא בחלק זה הפעלות מהגיל הרך ועד גילאי התיכון.

אנו מקווים שערכה זו תתרום לפעולה החשובה של חינוך נגד גזענות בבית ספרכם/ן. נשמח לקבל משוב מימכם ומימכן  על החומרים שבערכה.

בברכת קריאה נעימה ומועילה,

מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח

 

פרק א' – רעיונות לרכז/ת החברתי/ת:

הרכז/ת כמוביל/ה וכמנהיג/ה חברתי/ת

מאבק חינוכי משמעותי נגד גזענות דורש עבודת רוחב ועומק לאורך השנה כולה, כזו הכוללת מרכיבים שונים וערוצי פעולה מגוונים בתהליך החינוכי. מבחינה זו, החינוך החברתי מהווה הזדמנות מרכזית ביותר בחינוך נגד גזענות בבית הספר. שעות החינוך, סל התרבות, טיולים וסיורים, מועצת התלמידים, פעילויות שיא וימי ציון בבית הספר ומחוצה לו – כל אלה ועוד מהווים את תחומי האחריות של הרכז/ת החברתי/ת, והם מזמנים לה או לו את האפשרות לבצע תהליך משמעותי ומקיף של חינוך נגד גזענות.

באופן ספציפי, אנו רואים חשיבות רבה בציון היום הבינלאומי למאבק בגזענות, לרבות הקדשת שעתיים של שיעורי חינוך בשבוע הרלוונטי. אנו מזכירים שגם המטה לחינוך אזרחי במשרד החינוך קורא לבתי הספר לבצע פעילות לציון יום זה, כאחד מ"ימי לוח השנה האזרחיים".

ב-21 במרץ מציינים ברחבי העולם את היום הבינלאומי למען ביטול האפליה הגזעית. בתאריך זה, בשנת1960, אירע "טבח שרפוויל" בדרום אפריקה, בו נהרגו שישים ותשעה בני אדם. בעיירה שרפוויל התאספו אלפי מתנגדים שחורים למצעד מחאה נגד "חוקי המעבר" (pass laws), שהגבילו מאוד את חופש התנועה והעבודה של כל האזרחים הלא-לבנים, והמשטרה פתחה לעברם באש. דרום אפריקה כולה הייתה נתונה באותה תקופה תחת משטר האפרטהייד הגזעני, שהבדיל בין סוגים שונים של אזרחים על פי צבע עורם ומוצאם, שלל זכויות יסודיות מבני הגזעים ה"נחותים" והעניק זכויות-יתר לבני הגזע הלבן. בעקבות מחאות מבית ומחוץ, בוטל בסופו של דבר המשטר הגזעני והאלים בשנת 1990. לזכר טבח שרפוויל, הכריזה בשנת 1966 העצרת הכללית של האו"ם על ציון היום הבינלאומי למען ביטול האפליה הגזעית בתאריך ה-21/3.

בפרק זה מוצגים קווים מנחים ורעיונות עקרוניים לפעולה עבור הרכז/ת החברתי/ת. את חלקם ניתן לאמץ כפעילות חינוכית לציון היום הבינלאומי למאבק בגזענות (שמצוין השנה במערכת החינוך ב-10/3, עקב חופשת הפסח), ואחרים מתאימים לעבודת הריכוז החברתי לאורך כל השנה. ניתן אפוא לראות בפרק זה של הערכה מסגרת לתכנית עבודה כוללת בנושא – שנתית ואף רב-שנתית. כמו כן, בסיום הפרק תמצאו נספח מיוחד המצביע על פעילויות שמוצעות בסל התרבות של משרד החינוך אשר מאפשרות למידה חווייתית בנושא.

להתאמת הרעיונות לבית הספר שלכם/ן ולליווי חינוכי-מקצועי, אנו ממליצים להיעזר במחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח. כחלק ממומחיות המחלקה בנושא זה, באפשרותנו להפנות אתכם/ן לגורמים רלוונטיים, כמו גם להנחות מפגשים והשתלמויות בתוך חדר המורים.

לעיון בפרק א' המלא: רעיונות לרכז/ת החברתי/ת

נספח א': פעילויות מוצעות מתוך סל התרבות.

נספח ב': מועדי זכויות אדם הקשורים לתופעת הגזענות

 

פרק ב' – פעילויות ומערכי שיעור

הגזענות מהווה אנטי-תזה לחברה דמוקרטית ורב תרבותית המכבדת זכויות אדם. במאבק בגזענות יש משקל רב למחנכות ולמחנכים,  ולכן העיסוק בתופעה זו צריך להיות חלק בלתי נפרד מהעשייה החינוכית. בפרק שלפניכם מופיעות מספר הפעלות שונות ומגוונות שיכולות להיות לכם/ן לעזר ומתאימות לגילאים שונים: פעילות לגיל הרך, מערכי שיעור לבתי ספר יסודיים, מערכי שיעור לחטיבות הביניים ומערכי שיעור לכיתות התיכון.

מערך שיעור לגיל הרך: הורים בכל מיני צבעים

מערך שיעור לגיך הרך: האיש הירוק

מערך שיעור לגיל הרך: דירה להשכיר

מערך שיעור לבית ספר יסודי: הכל בגלל כוכב ירוק

מערך שיעור לבית ספר יסודי, חט"צ ותיכון: נקודה לבנה על המצח

מערך שיעור לכיתות א'-ב': דומים ושונים

מערך שיעור לכיתות א'-ב': כיתה נקייה מאמירות גזעניות

מערך שיעור לכיתות ג'-ד': גזענות ודעות קדומות

מערך שיעור לכיתות ה'-ח': מקרי בוחן של גזענות

מערך שיעור לכיתות ה'-ח': מהי גזענות?

מערך שיעור לכיתות ה'-ח': האם יש לנו דעות קדומות?

מערך שיעור לחט"צ-תיכון: האם גם אנחנו גזעניים?

מערך שיעור לכיתות ח'-יב': פיוס מתחיל כאן, סליחה מתחילה כאן!

מערך שיעור לכיתות ט'-יב': מהי גזענות?

מדור שעת אקטואליה- הצעות לדיונים בכיתה בנושאי גזענות.

הערכה החינוכית לציון היום הבינ"ל למאבק בגזענות 2012.

 לקבלת חומרים חינוכיים נוספים לחצו על 'הצטרפו לקבלת עדכונים'

במשבצת הסגולה משמאל, למעלה

*כל הזכויות שמורות למחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח*

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: מערכי פעילות

תגובה אחת על ערכה חינוכית ליום הבינלאומי למאבק בגזענות 2013

  1. עדנה מקוננט

    מאוד מעניין הייתי רוצה להשתתף בסדנאות או ימיי עיון שיהיון כי אני בעצמי מרגישה וגם החברי שאני באה איתם במגע מרגישים כך

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.