הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

ועדות קבלה ליישובים- אמצעי סינון לגיטמי או סלקציה גזענית?

פורסם בתאריך 4 במרץ 2013

בשבועות האחרונים התרחשו אירועים חמורים ביותר של תקיפת ערבים ברחוב, כנראה על רקע גזעני. הסיקור התקשורתי סביב אירועים אלה היה יחסית רחב. אנו מקווים שאירועים אלו זכו להתייחסות מצד המחנכים/ות בכיתות. עם זאת, ישנם אירועים אחרים הטומנים בחובם סוגיות של גזענות. מפאת האופי הפחות נקודתי ודרמטי שלהם, הם זוכים לסיקור נמוך יותר. אירועים אלה עשויים להיות מתמשכים ובעלי השלכות רחבות  בהבטים של שוויון, גזענות ואפליה. כזה הוא המקרה של ועדות הקבלה ליישובים קהילתיים.

איור: מושיק לוין

איור: מושיק לוין

לפני מספר ימים הושגה פשרה משפטית בנושא הגישה לחוף הים דרך היישוב ארסוף. בניגוד לרצון היישוב, הוחלט כי  הגישה לחוף הים דרך היישוב הקטנטן והיוקרתי תיוותר פתוחה עבור הציבור הרחב, ולא רק עבור תושבי המקום. עם זאת, התופעה של "סינון" אנשים שאינם רצוים ביישוב כלשהו,  היא תופעה רחבה המתקיימת הודות לנוהל ותיק, אשר כיום מתאפשר בעזרת חוק ועדות הקבלה. חוק זה מאפשר למאות יישובים קהילתיים קטנים (הבנויים על אדמות מדינה), לפסול בקשות מגורים על רקע "אי התאמה לחיים קהילתיים" או "אי התאמה למרקם התרבותי- חברתי של היישוב". בפועל, על סמך קריטריונים עמומים אלה מודרים באופן שחוזר על עצמו קבוצות מסוימות. במיוחד- ערבים, חרדים, משפחות חד הוריות, הומואים ולסביות, אנשים בעלי מוגבלויות, קשישים ועוד. לעיתים קרובות גם תהליך המיון עצמו מתואר כפולשני, משפיל, הפוגע בזכותו של המועמד/ת לכבוד ולפרטיות.

צפו בראיון הבא עם עו"ד גיל גן מור מהאגודה לזכויות האזרח, המתאר את התופעה והסכנה שהיא טומנת בחובה.  מומלץ לצפות עם התלמידים בראיון הקצר ולקרוא בכיתה גם את טורו של אביב לביא בנושא הגישה לים דרך היישוב ארסוף,  ולפתח דיון סביב הנושא.

ניתן להיעזר בשאלות הבאות:

*מהו חוק ועדות הקבלה? מה הקשר בינו לבין הנושא המתואר בכתבה על היישוב ארסוף?

*מדוע לדעתכם נחקק החוק? מה ההגיון שעומד מאחוריו? האם אתם מסכימים עם הגיון זה? הסבירו.

*באילו זכויות אדם המהות של חוק ועדות הקבלה פוגעת? מה לגבי תהליך המיון שנעשה? באילו זכויות הוא פוגע?

*האם החוק פוגע  בזכויות האדם של כלל האוכלוסיה? זכויות של אלו קבוצות נפגעות?

*האם אתם/ן יכולים/ות לחשוב על מישהו/י שלא היה עובר את ועדת הקבלה, על סמך המידע שהובא לידיעתכם/ן? האם אי קבלת אותו אדם היה מוצדק בעיניכם/ן?

*מדוע כותב הטור טוען כי החוק למעשה פוגע גם בתושבים המדירים, שאינם מעוניינים ב"שכנים אחרים?"

*מהי הסכנה שבתופעה זו בהיבט של גזענות וקבלת השונה? באילו תופעות אתם/ן נתקלים/ות בנושא של קבלה או אי קבלת האחר/ת בעולמכם האישי והיומיומי?

*לסיום- חשבו על פעולה אשר תעלה למודעות שאר התלמידים/ות  בבית הספר את נושא חוק ועדות הקבלה.

לעיון בערכה החינוכית של מחלקת החינוך לקראת היום הבינ"ל למאבק בגזענות.

לעיון בתכנית הכנס בנושא חינוך נגד גזענות שייערך ב- 17.3 בסמינר הקיבוצים.

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:,

קטגוריות: אקטואליה וגזענות,שעת אקטואליה

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.