הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

אירועי אוקטובר ותכנית פראוור- לחבר את הנקודות

פורסם בתאריך 23 ביוני 2013

השבוע מציינים בחברה הערבית בישראל את יום השנה ה- 13 לאירועי אוקטובר 2000. במהלך האירועים נהרגו 13 ערבים אזרחי ישראל מירי כוחות המשטרה במהלך הפגנות סוערות שהתקיימו במוקדים שונים ברחבי הארץ, כמו גם אזרח יהודי אחד כתוצאה מאבן שנזרקה על מכוניתו.  אירועי אוקטובר מהווים אירוע מכונן וצומת מרכזי ביחסים המתוחים בין יהודים וערבים בישראל. למרת תחושת ההפתעה שחשו רבים בישראל בעקבות פרוץ האירועים, הם לא נוצרו בחלל ריק.

ועדת החקירה הממלכתית בראשות השופט בדימוס תיאודור אור, שהוקמה בעקבות האירועים, קבעה במסקנותיה כי "האירועים, אופיים החריג ותוצאותיהם החמורות הם תולדה של גורמי עומק, אשר יצרו מצב נפיץ בקרב הציבור הערבי בישראל… המדינה והממשלות לדורותיהן, כשלו בחוסר התמודדות מעמיקה ומקיפה עם הבעיות הקשות שמעמיד קיום מיעוט גדול של ערבים בתוך המדינה היהודית. הטיפול הממשלתי במגזר הערבי התאפיין ברובו בהזנחה ובקיפוח. הממסד לא גילה רגישות מספקת לצרכי המגזר הערבי ולא פעל די על מנת להקצות את משאבי המדינה באופן שוויוני גם למגזר הזה".

הזכות לדיור

הנושא המורכב מעלה שאלות רבות לדיון:  מדוע אנו מופתעים כל פעם מחדש לנוכח פרוץ אירועים מסוג זה ? מדוע בחברה היהודית בישראל לא מציינים את אירועי אוקטובר, אלא מקווים פשוט שהימים המתוחים הללו יעברו בשלום ? והשאלה המרכזית מכולם- מה למדנו מאז ? מה השתנה בעקבות האירועים ? והאם נמשכת האפליה והמצוקה של החברה הערבית בישראל שעלולה להביא לאירועים אלימים נוספים ?

בינתיים- בדרום הרחוק..

תכנית פראוור- בגין להסדרת  היישובים הבלתי מוכרים של האוכלוסיה הבדאווית בנגב, תופסת תאוצה. בסוגיית בעלות הבדואים על הקרקעות בנגב, המתווה כולל הסדר חד צדדי, שרירותי ופוגעני. הממשלה קבעה את ההסדר ללא הידברות עם הבדואים בעלי הקרקעות ובניגוד לדעתם. הסדר מסוג זה חייב להתקבל תוך הידברות והסכמה, על בסיס יחסי אמון. מבחינת התהליך התכנוני, המתווה קובע קריטריונים תכנוניים לא שוויוניים וייחודיים לאוכלוסיה הבדואית בנגב. המתווה מוביל לריכוז הבדואים לתוך איזור תחום וקבוע מראש, תוך העברה של עשרות אלפי אנשים (30,000 לטענת המדינה, 40,000 לטענת הארגונים) מבתיהם לתוך היישובים הקיימים (7 העיירות או יישובי אבו-בסמה שהוכרו) או ליישובים חדשים שיוקמו, וזאת תוך הרס הכפרים ההיסטוריים שלהם שקיימים מלפני קום המדינה או בסמוך לאחר הקמתה (בשל העברת המדינה את התושבים למקום דהיום).

housedemolition-he1

בחודש אוגוסט האחרון התקיימו אירועי מחאה על רקע אישור התכנית, אירועים אשר הדרדרו להתנגשויות אלימות ומעצרים של עשרות מפגינים על ידי המשטרה. נשמע מוכר ?

אנו ממליצים לקיים דיון מעמיק בכיתה בסוגיה האקטואלית הזו, ולבחון את הקשר בינה ובין מצוקת החברה הערבית בישראל בהבטים של זכויות אדם. חשוב להעלות את מודעות התלמידים למורכבות הנושא ולא "להמתין" לאירועים אלימים נוספים, אם יפרצו, אז קשה הרבה יותר לקיים דיון אפקטיבי בנושא.

להלן מספר חומרי רקע העשויים להוות בסיס לדיון כיתתי בנושא:

מערך שיעור: אוקטובר 2000 בפריזמה של זכויות אדם.

על הקשר בין מצוקת הדיור לפרוץ אירועי אוקטובר

תכנית הממשלה להתיישבות הבדואים בנגב- איפה עומדים הדברים ?

 

 

 

 

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:,

קטגוריות: שעת אקטואליה

אפשרות התגובות חסומה.