הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

גזענות בימי קורונה I ערכה חינוכית ללמידה מרחוק

פורסם בתאריך 23 באפריל 2020

חיפוש קצר בערוצי התקשורת השונים וברשתות החברתיות יעיד כי תופעות של גזענות מתרחשות בישראל באופן יומיומי בכל המרחבים הציבוריים: ברחוב, בתקשורת, בפוליטיקה, ברשתות החברתיות ובמוסדות ציבוריים. בחברה הישראלית השסועה – בה קיימת עדיין היררכיה בין תרבות הגמונית לתרבויות "אחרות", בין צבע עור אחד לאחר, בין זהויות אתניות, מגדריות, לאומיות, דתיות וכלכליות – הולכים גילויי הגזענות ומתרבים, ואיתם תופעות קשות של אלימות, אפליה, הדרה ואף פשעי שנאה.

באופן בלתי מפתיע, ואולי כבכל תקופת משבר, מגפת הקורונה הביאה לפרץ גזענות עולמי. ברשתות החברתיות, בערוצי התקשורת ובמרחבים הציבוריים נפוצו אזהרות, האשמות וביטויים גזעניים שכוונו תחילה כלפי סינים בפרט ואנשים ממוצא אסייתי בכלל, ובהמשך גם כלפי עמים אחרים וקבוצות שונות. החשש מפני הנגיף מעצים את הדעות הקדומות שהיו קיימות עוד קודם לכן, והמגפה מלבה גזענות, לאומנות ושנאת זרים. תופעות אלה, לצערנו, לא פסחו גם על החברה בישראל.

יחד עם זאת, נגיף הקורונה מלמד את האנושות שיעור חשוב גם בשוויון בין בני האדם, שהרי הוירוס אינו מבחין בגבולות לאומיים, בצבע העור או בהבדלים חברתיים ותרבותיים שמפרידים בינינו בימי שגרה. יתר על כן, המשבר הנוכחי מדגיש את הצורך בסולידריות אנושית, בערבות הדדית ובשיתוף פעולה, כמפתח הכרחי ליכולתה של האנושות לצלוח את המגפה.

אנו מזמינות אתכם/ן לעשות שימוש במערכים המגוונים הנכללים בערכה החינוכית שהכנו בנושא "גזענות בימי קורונה" – כדי להכיר לתלמידים ולתלמידות את המושג גזענות, להעלות את מודעותם לגילויי גזענות בישראל ובעולם, ולעורר דיון חינוכי על חשיבות ההירתמות למאבק בגזענות גם בתקופה הנוכחית. מערכי השיעור והפעילות מתאימים לתלמידי חטיבת הביניים, אך ניתן להתאימם ולהעבירם גם בגילאים בוגרים ואף צעירים יותר.

מערך שיעור עם מצגת נלווית – למורים/ות שירצו ללמד את הנושא ב-Zoom.
מערך פעילות ללמידה עצמאית – למורים/ות שירצו לשלוח לתלמידים משימת בית.
שיעור בנושא גזענות ומדיה לכיתות ד'-ו' ששודר במערכת הלמידה המקוונת של משרד החינוך.

ואחרי כל אלה, בקישור כאן תמצאו מאמר דעה של מרסלו וקסלר על פגיעת הלמידה מרחוק בילדי השכבות החלשות.

בברכה ובתקווה לימים טובים,
צוות מחלקת חינוך.

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:,

קטגוריות: אקטואליה וגזענות,חינוך נגד גזענות

אפשרות התגובות חסומה.